نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر | Saturday 27 Nov 2021 | اِسَّبِت ٢١ ربيع الثاني ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 174 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد
کد خبر: ۱۸۵۷۴
آخرین وضعیت بخشنامه ضد دود معاونت ترافیک

فرسوده‌ها درمان شدند

ابتدای تابستان بود که حسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در بخشنامه‌ای که به بخشنامه ضد دود معروف شد به اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی مهلت داد تا مهرماه برگه معاینه فنی بگیرند. همچنین به مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی  هم مأموریت داده شد که حداقل ۱۰ درصد از ناوگان شرکت‌های خصوصی و ۵۰ درصد از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی قبل از مهرماه به فیلتر دوده مجهز شوند. در این مدت به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران ۱۳ درصد اتوبوس‌های فاقد برگه معاینه فنی توانسته‌اند این برگه را دریافت کنند.

 

 

نواب حسینی‌منش، اضافه می‌کند: «سال گذشته تنها ۷۵ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد موفق به اخذ برگه معاینه فنی شده بودند اما با بخشنامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این رقم به ۸۸ درصد رسید. یعنی اینکه ۸۸ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد معاینه فنی دارند.» او  با بیان اینکه ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد گازسوز است و اساسا آلایندگی ندارد، می‌گوید: «۱۲۰۰ اتوبوس دوکابین مورداستفاده در خطوط بی‌آر‌تی دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ هستند که میزان آلایندگی آنها بسیار کم است.»

 

 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین شرکت واحد که متعلق به بخش خصوصی است بعضا دارای مشکلات فنی هستند که با بخشنامه‌های مختلف درصدد اصلاح آنها هستیم، می‌گوید: «فشار برای رفع نقص فنی اتوبوس‌های شرکت واحد زیاد است و بر همین اساس روزانه شاهد مراجعه تعداد زیادی از اتوبوس‌های شرکت واحد در مراکز معاینه فنی هستیم اما مسئله مهم این است که این اتوبوس‌های تک‌کابین عمدتا نیاز به نوسازی دارند و باید از چرخه خارج شوند.»

 

 

این نکته را هم نباید فراموش کرد که بیشتر اتوبوس‌ها به دلیلی غیر از دودزایی در مراکز معاینه فنی رد می‌شوند. به گفته پیمان سنندجی،  مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، دلیل ردی اتوبوس‌های شرکت واحد در معاینه فنی ۸ آیتم است که دودزایی رتبه هفتم را دارد.
 او ادامه می‌دهد: «بیشترین دلیل ردی اتوبوس‌ها در معاینه فنی مشکل ترمز است و فرسودگی اتوبوس‌ها همان‌طور که پیش‌ازاین گفتم دلیلی بر دودزا بودن آنها نیست.

 

 

موضوع اصلی ایمنی است که باید به آن توجه ویژه شود و همه اتوبوس‌ها در یک ‌زمان‌بندی مشکلات فنی‌شان برطرف خواهد شد که تا پایان شهریورماه بتوانند معاینه فنی دریافت کنند.» به نظر می‌رسد مدیران شهری تهران  این بار در اجرای کامل این بخشنامه مصمم هستند. محسن پورسیدآقایی با تأکید بر اینکه  اتوبوس‌ها و کامیون‌ها اگر معاینه فنی معتبر نداشته باشند، نمی‌توانند از اول آبان‌ماه در شهر تهران تردد کنند، می‌گوید: «بخش اعظمی از اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی مربوط به سرویس مراکز نظامی و پادگان‌ها و سرویس کارخانه‌های اطراف تهران هستند که به‌شدت دودزا هستند و آلودگی ایجاد می‌کنند.»

 

 

او با تأکید بر اینکه پلیس باید مرتبا اعلام کند که قرار است از ابتدای آبان‌ماه از تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی جلوگیری شود، می‌گوید: «شرایط آلودگی هوا در تهران با شهرهای دیگر کشور متفاوت است و سخت‌گیری‌ها نیز باید متفاوت باشد. علاوه بر این خودروهای شهر تهران باید حتما از مراکز معاینه فنی تهران، برگه معاینه فنی دریافت کنند.» اما توقف اتوبوس‌های آلاینده کار آسانی هم نیست، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در این خصوص می‌گوید: «شرکت واحد در دوران مدیریت شهری سابق اقدام به خصوصی‌سازی کرده است و اکثر اتوبوس‌ها خصوصی شده‌اند که در میان این اتوبوس‌ها، اتوبوس‌های فرسوده هم وجود دارند.»

 


رئیس شورای شهر تهران با توجه به اینکه تردد اتوبوس‌های فرسوده مشکلاتی را ایجاد می‌کند، درباره مشکلات این اتوبوس‌ها اضافه می‌کند: «دراین‌باره نمی‌توانم نظر بدهم چون متصل به تعداد زیادی راننده است و برخی از این اتوبوس‌ها پنج مالک دارند که باید بررسی دقیق‌تری شود و نمی‌توان به‌راحتی درباره آنها صحبت کرد.»
به نظر می‌رسد با روند کنونی، تعداد زیادی از اتوبوس‌های مسافربری داخل شهری همچنان اجازه تردد داشته باشند و مسافرهای مهرماهی از همین ناوگان اندک هم محروم نشوند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی