نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر | Saturday 27 Nov 2021 | اِسَّبِت ٢١ ربيع الثاني ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 174 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد
کد خبر: ۱۸۵۶۸
حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های ایران تأیید شد

آب‌های ایران، ماهیگیران چین و ماهی‌های حرام

اعظم گلبری|

 

 

ماهیگیری صیادان چینی در بنادر جنوب در حالی صورت می‌گیرد که دولتمردان اتفاق‌نظری در مورد قانونی یا غیرقانونی بودن این فعالیت‌ها ندارند و ماهیگیران بومی هم به‌شدت نسبت به حضور اغیار در آب‌های کشور اعتراض دارند.
از یک ماه پیش صیادان محلی با انتشار تصاویر و فیلم‌های یکی از بنادر جنوب( بندر نخل ناخدا) از طلوع و غروب کشتی‌ها و شناورهای چینی در خلیج‌فارس و ماهیگیری آن‌ها اعتراض کردند.
این اعتراضات در حالی صورت می‌گرفت که دولتمردان در برابر این اخبار یا سکوت کرده یا این‌که آن‌ها را تکذیب می‌کردند.
 این داستان کار را بدان‌جا کشاند که دو نفر از دولتمردان در مواضعی متضاد به تکذیب و تأیید اعطای جواز قانونی به شناورهای چینی پرداختند.

 

 

تأیید صیادی چینی‌ها در آب‌های خلیج‌فارس
محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری اخیر خود از قرارداد اجاره بلندمدت چینی‌ها خبر داد.
 او توضیح داده بود: «چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات دارند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناورهای صیادی ایران وجود ندارد.»
 حسن‌زاده درحالی در نشست خبری خود نسبت به حضور قانونی صیادان چینی در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد که شاپور کاکولکی، معاون سازمان شیلات ایران، این خبر را تکذیب کرد و گفت: سازمان شیلات ایران تا امروز مجوزی برای صید آبزیان توسط چینی‌ها صادر نکرده و چینی‌هایی نیز که در دریا مشاهده می‌شوند برای ایرانی‌ها صید می‌کنند.

 


او با بیان این‌که صیادان ایرانی کشتی‌های چینی را به‌صورت اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک در اختیار گرفته‌اند، افزود: این کشتی‌ها با تعدادی خدمه به ایران اجاره داده می‌شوند اما مالکیت صید به‌طور کامل در اختیار بهره‌برداران ایرانی است.
 معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به مشکلات بیمه‌ای برخی از شناورهای خارجی  برای اجاره کردن گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های بیمه حاضر نمی‌شوند کشتی‌هایی را که در اختیار ایران قرار دارد بیمه کنند، شرکت‌های چینی نیز برای رفع این مشکل شناورها را با خدمه به شرکت‌های ایرانی اجاره می‌دهند.
او تصریح کرد: این کشتی‌ها در عمق ۲۰۰ متری اقدام به صید فانوس ماهیان می‌کنند که البته در کنار  این صید، صید موازی نیز از سایر گونه آبزیان دارند.

 


کاکولکی گفت: ۸۰ کشتی برای صید فانوس ماهی در کشور وجود دارد که ۶۲ فروند از آن‌ها فعال هستند و سال گذشته درمجموع ۲۷ هزار تن صید داشته‎اند که ۱۷ هزار تن فانوس ماهی و ۱۰ هزار تن سایر آبزیان بوده است؛ از این ۱۰ هزار تن غیر فانوس ماهی صید شده توسط کشتی‌ها، ۸ هزار تن ماهی حرام‌گوشت یال اسبی و۲ هزار تن سایر آبزیان است.

 


کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران مقابل اظهارات حسن‌زاده صریحا اعلام کرد که چینی‌ها از سازمان شیلات مجوزی نگرفته‌اند و ماجرای صید چینی‌ها در آب‌های جنوبی را این‌گونه توضیح داد: «قوانین جاری کشور اجازه تردد به شناور خارجی در آب‌های ایران را نمی‌دهد و موضوع کارگران چینی خلیج‌فارس را چندین بار با مستندات مطرح کرده‌ایم ولی هر از چند گاهی تازیانه‌ای بر اندام عریان صیادی زده می‌شود.»

 


او افزود: «در برخی از رسانه‌ها عنوان ‌شده که کشتی‌های چینی ۲۵۰ هزار تن ماهی را از خلیج‌فارس صید کرده‌اند، درحالی‌که کل صید ماهی خلیج‌فارس کمتر از نصف این مقدار است.» کاکولکی گفت: «خوب است قبل از اینکه در مورد مقدار صید صحبت کنیم، ببینیم اصلا شناور چینی یا کلا خارجی داریم یا نه؟ قوانین جاری کشور و آئین‌نامه‌های مصوب اجازه تردد به شناور خارجی را نمی‌دهند و براساس ضوابط، شناور خارجی در کشور نداریم. خلاف این باید مستند باشد نه با هیاهو. اینکه شناوری خارجی می‌تواند در کرایه یک ایرانی باشد نیز طبق ضوابط موجود و مصوبه مجلس امکان‌پذیر است، اما خلاف این گفته باید مستند باشد.»

 


معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: «ما صرفا صیاد ایرانی داریم که می‌تواند طبق قانون از خارج یک کشتی را وارد و در ایران صید کند. صرف اینکه عکس‌ها و فیلم‌هایی گرفته‌ شده که فردی مثلا چینی روی شناور است و حکایت از مالکیت مجوز صید ایرانی دارد، محال است. پس صرف دیدن عکس یک روس در هواپیمایی ایرانی یا در بخش‌های زمینی فرودگاه و یا یک خارجی به‌عنوان ماساژور تیم ملی فوتبال، هیچ‌کدام دلیل بر مالکیت بر هواپیما و فرودگاه و تیم ملی نیست؛ اگر به‌جز این است مستندات ارائه شود.»

 


کاکولکی گمانه‌زنی‌ها درباره حضور صیادان چینی در خلیج‌فارس را ناشی از عدم دسترسی به اطلاعات کافی دانست و تصریح کرد: «براساس تحقیقاتی که توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان خواربار کشاورزی جهانی صورت گرفت، ایران مخزنی قابل‌برداشت از ماهی انگشت‌قدی به نام فانوس ماهی دارد. به گفته همین مؤسسه، برداشت تا حدود ۳۰۰ هزار تن این ماهی هیچ تداخلی با سایر گونه‌ها ندارد.»
او ادامه داد: «تحقیقات این مؤسسه در همین سال‌ها نیز مؤید همین نکته است. هدف از صید این ماهی خروج بی‌رویه ارز برای واردات پودر ماهی بود. هم‌اکنون نزدیک به ۴۰ کارخانه این پودر را تولید می‌کنند. همچنین این کار اشتغال برای حدود هزار نفر در کارخانجات پودر ماهی کشور را نیز فراهم کرده است.»

 


معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ادامه داد: «به‌جز فانوس ماهی، ماهی دیگری در کنار این ماهی صید می‌شود که برخی گلایه دارند که چرا در ایران توزیع نمی‌شود و تنها صادر می‌شود که باید گفت دلیل آن حرام‌گوشت بودن آن است.» کاکولکی گفت: «صید فانوس ماهی در عمق بالای ۲۰۰ متر است و لنج‌های سنتی و قایق‌ها امکان صید را در عمق بالای ۱۰۰ متر ندارند؛ چه‌بسا که تداخل زیستی تا میزان ۳۰۰ هزار تن از این ماهی ایجاد نمی‌شود.»

 


او افزود: «پس خوب است بیاییم صحبت‌های تخصصی را به‌جای اظهارنظر فردی از محیط‌زیست هرمزگان یا شخصی از فلان بندر، به مؤسسه‌ای که بیش از ۳۰۰ متخصص جهانی دارد، واگذار کنیم و یا از اتحادیه‌های صیادی در خصوص این مؤسسه سوال کنیم. آن‌ها نیز نظر نهایی‌شان همین مؤسسه است که در مصاحبه اخیر رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور به مرجعیت این مؤسسه تأکید شده است.»

 


معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تأکید کرد: باید بپذیریم که صید ماهی فانوس توسط شناورهایی بدون تداخل زیستی در عمق بالای ۲۰۰ متر آن‌هم در دریای عمان و نه در خلیج‌فارس با حجمی حدود ۲۰ هزار تن و بسیار کمتر از حد مجاز ۳۰۰ هزار تن با نظارت لحظه‌ای و ماهواره‌ای شیلات ایران صورت می‌گیرد؛ به‌طوری‌که صیادان می‌گویند آمدن این سیستم ماهواره‌ای امان ما را بریده است.»

 


او ادامه داد: «این سیستم هر تخلف پنهانی را آشکار می‌سازد و طبق ضوابط جدید با هر تخلف حتی یک‌روزه احتمال تعلیق شناور تا سه ماه وجود دارد.
سعی شده است هزینه تخلف صیادی را برای متخلفان بالا ببریم همچنین سازمان شیلات ایران تصمیم دارد طی چند سال آینده نیروی فعال خارجی را به‌تدریج کم کند و به شرکت‌های اجاره‌کننده گفته‌شده که طی چند سال نیروهای فعال خارجی در شناور چینی را به‌تدریج کم و نیروهای ایرانی را جایگزین کنند.»

 


کالولکی افزود: اگر فردی وانمود کند که ما از این تصمیم خبر نداشتیم، قابل‌قبول نخواهد بود، چراکه می‌دانیم هر دو نفر کارگر ایرانی می‌توانند با یک قایق در هرمزگان و صید یال اسبی درآمدی حدود ۳۰ برابر کار کارگری در کشتی داشته باشند و متأسفانه کارگران کشور تمایل زیادی به کار در کشتی نشان نمی‌دهند، مگر آنکه امکان انجام کار در قایق را نداشته باشد. این‌یک واقعیت جامعه امروز صیادی در این منطقه است که ممکن است برخی چشم خود را به روی این واقعیت ببندند.»

 


باوجود این اظهارات، وجود صیادان چینی می‌تواند خطری جدی و تهدیدکننده باشد که نیاز به برخورد و جدیت بیشتری خواهد داشت تا در صورت وجود صید توسط صیادان خارجی، این‌گونه صیدهای غیرمجاز به پایان برسد. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور نیز حضور کشتی‌های صیادی چینی در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران را رد کرد.

 

 

یعقوب دوجی اظهار کرد: کشتی‌های ترال که در محدوده مشخص بالای ۱۲ تا ۲۰ مایل ماهی‌های غیر مأکول را صید می‌کنند، با پرچم جمهوری اسلامی ایران و با مجوز قانونی از سازمان شیلات ایران همچون سایر کشورهای همسایه از این ذخایر صید می‌کنند و هیچ کشتی خارجی و چینی در آب‌های سرزمینی صید نمی‌کنند و تمام شایعات حضور کشتی‌های چینی تکذیب می‌شود.»
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور افزود: «کشتی‌هایی که در آب‌های استان هرمزگان و دریای عمان و اقیانوس هند صید می‌کنند، ایرانی بوده و دارای مجوز قانونی هستند.»

 

 

او اضافه کرد: «این کشتی‌ها برای شرکت‌های پیمانکاری ایرانی فعالیت می‌کنند و اگر این کشتی‌ها در این محدوده صید نکنند، کشتی‌های سایر کشورها صید خواهند کرد و از ذخایر استفاده می‌کنند.» دوجی تأکید کرد: «تمام این کشتی‌ها دارای ردیاب ماهواره‌ای هستند، از مرکز کنترل ردیابی می‌شوند، این مرکز کنترل در سازمان شیلات و اداره‌کل شیلات چابهار نصب است و در صورت مشاهده تخلف که خارج محدوده صید کنند، با آنها برخورد می‌شود.» مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادان کشور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های نظامی سایر کشورها اجازه ورود به آب های داخلی را نمی‌دهند.

 

 

نرخ سوخت شناورها دو برابر شد
 درحالی‌که هنوز قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت صیادان چینی مشخص نیست و صیادان ایرانی با رقبای چینی خود در بنادر جنوب سهیم شده‌اند، خبرهای حاکی از افزایش دو برابری نرخ سوخت شناورهاست.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بخشنامه جدید درباره افزایش نرخ سوخت باعث نارضایتی شناورداران و شکل‌گیری موج اعتراضات در بنادر کشور شد.
براساس بخشنامه‌ای که امروز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منتشر کرد نرخ ریالی خرده‌فروشی گازوئیل به کشتی‌ها از ۲۷ هزار و ۳۵۴ ریال به ۴۶ هزار و ۲۰۸ ریال افزایش یافت.

 


براساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این قیمت براساس نرخ ۸۵ هزار و ۵۷۰  ریال دلار آمریکا محاسبه‌ شده است. اعلام یک‌باره دو برابر شدن قیمت سوخت خرده‌فروشی دیزل به کشتی‌ها که مربوط به حدود ۱۳ هزار شناور محلی در جنوب و شمال کشور است، تردد این شناورها را با مشکل مواجه کرده و تقریبا همه شناورها را از فعالیت بازداشته است. این در حالی است که قراردادهای حمل بار از قبل بین شناورداران و صاحبان بار بسته ‌شده و عملا صاحبان شناورها را با مشکل افزایش هزینه مواجه و حمل‌ونقل دریایی را مختل خواهد کرد.

 


سازمان بنادر اعلام کرده که ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی جهت تأمین سوخت کشتی‌ها در اختیار ندارد. فعالان بخش می‌گویند اگر قرار بر افزایش قیمت سوخت دیزل به کشتی‌ها بود باید از حدود یک ماه قبل این خبر منتشر می‌شد تا شناورداران قراردادهای خود را بر این اساس تنظیم کنند.
به دنبال اعلام بسته جدید ارزی توسط رئیس بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز دولتی به خدمات دریایی و تأمین آن از بازار ثانویه باعث افزایش قیمت سوخت شناور مطابق با قیمت فوب خلیج‌فارس شد. اما در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به طور رسمی افزایش قیمت‌ها اعمال و اجرایی شد.

 


حسن‌زاده در خصوص افزایش قیمت سوخت برای ارائه به شناورها در بنادر جنوبی کشور، گفت: افزایش قیمت سوخت به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی به خدمات دریایی و تأمین آن از سامانه نیما (بازار ثانویه) است که با قیمت فوب خلیج‌فارس برابری می‌کند. ایران سوخت را گران‌تر از کشورهای جنوب خلیج‌فارس به شناورها نمی‌فروشد ضمن این‌که اگر قیمت سوخت در ایران نسبت به همسایگان ارزان‌تر باشد همواره دغدغه قاچاق سوخت وجود خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی