نخستین هفته‌نامه تخصصی حمل و نقل

HAMLONAGHL WEEKLY

TWEEKLY.IR

امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۴ مهر | Sunday 26 Sep 2021 | اِلأَحَّد ١٨ صفر ١٤٤٣
پربیننده‌ترین:
تبلیغات
پروازنما تین نیوز
کیوسک
شماره: 174 | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ مرداد
کد خبر: ۱۸۵۶۴
یک فعال گردشگری با اشاره به مشکلات ارزی ایرلاین‌ها به هفته‌نامه «حمل‌ونقل» می‌گوید:

سفرهای هوایی اولویت دولت نیست

اکرم فیض آبادی|

 

 

هفته گذشته به‌دنبال ارائه بسته جدید ارزی و عدم تخصیص ارز به شرکت‌های هواپیمایی شاهد چندبرابر شدن قیمت‌های بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی بودیم که حتی تعیین قانونی دیگر مبنی بر تأمین ارز ایرلاین‌ها از بازار ثانویه نیز نتوانست گره از مشکل این صنعت باز کند و از افزایش سرسام‌آور بلیت را که از هفته گذشته آغاز شده است، جلوگیری کند. در همین رابطه هفته‌نامه «حمل‌ونقل» با علی جعفری، مدیرعامل یکی از آژانس‌های مسافرتی هوایی گفتگویی انجام داده است. او در صحبت‌هایش بیان کرده است که نمی‌توان چاره‌ای برای اتفاقاتی که درحال‌حاضر در صنعت گردشگری رخ‌ داده، اندیشید با اینکه همه درگیرآن هستند. شرکت‌های زیادی ورشکست و از بازار خارج خواهند شد. واقعیت این است که در بیشتر کشورهای دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم سفر خارجی ندارند. متن کامل این گفتگو در ادامه می‌آید:

 

 

با توجه به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی به دنبال قوانین جدید ارزی مبنی بر عدم تخصیص ارز دولتی به ایرلاین‌ها، پیش‌بینی شما در مورد آینده سفرهای هوایی چیست؟
واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در کشور و وضعیت معیشتی طاقت‌فرسا که گریبان‌گیر اکثر خانوارهای کشور شده، مسلم است که تخصیص ارز به بخش گردشگری از اولویت‌های آخر دولت است. با نگاه واقع‌بینانه وقتی این را در نظر بگیریم که عده‌ای توان تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود را ندارند و برخی برای تهیه دارو بیش از گذشته دچار مشکل شده‌اند، مشخص است که دولت توانایی اداره چنین اموری را ندارد، چه برسد به برنامه داشتن برای صنعت گردشگری.

 


وقتی دولت در تأمین ارز با مشکل مواجه است چطور می‌تواند برای بخش گردشگری و سفر خانوارها ارز دولتی اختصاص دهد؟ بنده به‌عنوان فعال صنعت گردشگری دچار ضرر و زیان جبران‌ناپذیری شده‌ام اما نمی‌توان با توجه به شرایط موجود از دولت انتظار داشت برای بخش گردشگری برنامه‌ای جهت تخصیص ارز حمایتی داشته باشد. دولت باید اول شکم مردمش را در این مملکت سیر کند. اولین تعهد دولت فراهم کردن شرایطی است که مردم در تهیه نیازهای اولیه زندگی در تنگنا نباشند و صنعت گردشگری در درجه بعد از آن حائز اهمیت است.

 

 

با توجه به صحبت‌های شما پس باید انتظار داشته باشیم که به صنعت گردشگری صدمه وارد شود؟
متأسفانه در مورد وضعیت گردشگری باید گفت با توجه به شرایط جاری به‌طور قطع میزان سفرایرانی‌ها به خارج از کشور با کاهش چشمگیر روبه‌رو خواهد شد و مطمئنا سفرهای هوایی داخلی نیز به‌دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت. همچنین هتل‌های پنج ستاره نیز مسافران ایرانی خود را از دست خواهند داد و از این جنبه نیز به صنعت گردشگری آسیب وارد خواهد شد.

 

 

بسیاری پیش‌بینی افزایش سفرهای خارجی را کرده‌اند. آیا به نظر شما  کاهش ارزش ریال منجر به جذب توریست به داخل کشور خواهد شد؟
سفرهای خارجی‌ها به ایران نیز افزایش پیدا نخواهد کرد زیرا آنچه مانع ورود گردشگران خارجی است فشارهای سیاسی شدید علیه ایران است. وقتی مهر ورود به ایران در گذرنامه افراد خارجی امتیاز منفی محسوب شده و شانس سفر به برخی کشورها را از دست می‌دهند، مطمئنا در چنین شرایطی هیچ گردشگر خارجی این ریسک را نمی‌کند که با هزینه‌ای هر قدر ناچیز به ایران سفر کند اما ویزای ورود به برخی کشورها نظیر آمریکا و کانادا را دریافت نکند. کافی است به آذربایجان و ارمنستان که دو کشور کوچک در همسایگی ایران هستند توجه کنیم. زمانی به دلیل اختلافات سیاسی که دو کشور داشتند اگر مسافری به هر یک از این کشورها عزیمت می‌کرد کشور دیگر به دلیل ثبت مهر کشور مقابل در ویزای فرد از صدور ویزا به او ممانعت می‌کرد و افراد باید بین دو کشور یکی را انتخاب می‌کردند.

 

 

یکی از مشکلات صنعت هوایی ما تعدد ایرلاین‌هاست. در این باره و ارتباط آن با حل این بحران‌ها چه نظری دارید؟
البته در ایران مشکلات دیگری نیز وجود دارد.  با کمی تحقیق درباره صنعت گردشگری کشورهای دیگر متوجه خواهیم شد ایران تعداد زیادی ایرلاین و آژانس مسافرتی دارد و از این حیث در دنیا بی‌نظیر است.
در ایران ایرلاین‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها با دو و یا سه فروند هواپیمای دست‌دوم فعال شده‌اند، این درحالی‌است که در هیچ جای دنیا به این صورت نیست.

 

 

به‌طور مثال لوفت‌هانزا دارای چندصد هواپیماست. آن‌وقت استاندار اصفهان در سخنرانی خود می‌گوید اصفهان تا ایرلاین نداشته باشد پیشرفت نخواهد کرد.
 پس نیویورک هم چون ایرلاین ندارد پیشرفت نکرده است؟ در دنیا شرکت‌های حمل‌ونقل ملی وجود دارد و ما هم باید ایران‌ایر و یا هواپیمایی ماهان را به‌عنوان ایرلاین دوم تقویت کنیم. نباید تا این اندازه ایرلاین و آژانس گردشگری داشته باشیم. در ایران ۴هزار آژانس مسافرتی وجود دارد که برای گردشگری مخرب است.

 

 

به نظر شما آیا کاهش سفرهای هوایی می‌تواند منجر به افزایش سفرهای زمینی شود؟
بله مسلم است که تقاضا برای سفرهای زمینی در این شرایط افزایش خواهد یافت البته درصورتی‌که قیمت گازوئیل هم افزایش پیدا نکند و مشکلات دیگری پیش نیاید. با توجه به کیفیت خوب اتوبوس‌ها سفرهای زمینی برای مقاصد نزدیک مانند اصفهان بهترین گزینه خواهند بود.
اما باید توجه داشت سفر زمینی برای مقاصد دور مانند بندرعباس مشقت‌بار است و باید سفرهای هوایی منطقی شوند.

 

 

ایرلاین‌ها باید قیمت بلیت را برای شهرهای دور به‌گونه‌ای تنظیم کنند که خیلی گران نباشد. این‌گونه نباشد که فقط نرخ بلیت هواپیما به شهرهای نزدیک را کاهش دهند و شهرهای دور مانند اهواز، بندرعباس و ... به‌گونه‌ای باشد که مردم چاره‌ای جز سفر زمینی نداشته باشند.
نمی‌توان چاره‌ای برای اتفاقاتی که درحال‌حاضر در صنعت گردشگری رخ‌ داده، اندیشید با اینکه همه درگیرآن هستند. شرکت‌ها زیادی ورشکست و از بازار خارج خواهند شد. واقعیت این است که در بیشتر کشورهای دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم سفر خارجی ندارند.

 

 

یعنی فکر می‌کنید که سفرهای زمینی آن هم با خودروی شخصی افزایش پیدا خواهد کرد؟
بله. به اعتقاد من در آینده سفر با خودروی شخصی افزایش خواهد یافت که البته سودی برای صنعت گردشگری در پی نخواهد داشت.

چه پیشنهادی برای شرکت‌ها و افرادی که در همین مدت اخیر وارد حوزه گردشگری شده‌اند دارید؟
به افرادی که به تازگی وارد فعالیت در حوزه گردشگری شده‌اند پیشنهاد می‌کنم از ادامه آن صرف‌نظر کنند و اگر تا پیش از این به فعالیت دیگری مشغول بوده‌اند به انجام آن بازگردند. با وضعیت موجود گردشگری کشور به سمت‌وسویی خواهد رفت که شاید بنده هم به‌عنوان فعال این حوزه از ادامه فعالیت در این حوزه منصرف شوم.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
عنوان صفحه‌ها
نظرسنجی